سال اول دورة ابتدايي

ويژگي مشترك دانش‌آموزان سال اول ابتدايي عبارتست از:

1-بيشترين يادگيري در اين پايه سني از طريق بازي، اكتشاف و چالش و ايفاي نقش در داستان مي‌باشد.

2-دانش آموزان در اين سن دوست دارند سؤال كنند.

3-دانش آموزان در اين سن علاقه دارند روي مطلبي كه ياد مي‌گيرند كار كنند و مشاهداتشان را توضيح دهند.

اهداف سال اول دوره ابتدايي:

اعداد و عمليات

1-شمارش، نماد عدد و ارزش مكاني

1-1-بتواند اعداد 1 تا 100 را بشمارد.

1-2-بتواند اعداد 1تا 99 را به صورت عددي و حرفي بنويسد و بخواند.

1-2-1-شكل‌هاي مختلف نوشتاري اعداد را بشناسد.

1-2-2-صفر را بشناسد.

1-3-بتواند ارزش مكاني اعداد را در رده‌هاي ده تايي و يكي تشخيص دهد.

2-اعداد ترتيبي

2-1-با استفاده از عدد تعداد اعضاي يك مجموعه را مشخص كند.

2-1-1-تعداد اشيا را در محيط زندگي خود تخمين بزند (مثلاً تعداد بيسكويت‌هاي يك بسته بيسكويت).

2-1-2-از چوب خط براي نمايش تعداد در يك داستان استفاده كند.

2-1-3-قادر به ساخت دسته هاي چند تايي باشد.

2-2-با استفاده از عدد داده شده مجموعه‌اي با تعداد اعضايي كه آن عدد را نمايش مي‌دهد،نشان دهد.

2-2-1-از نمايش‌هاي متعدد براي بيان يك عدد استفاده كند.

2-3-بتواند از اعداد ترتيبي نظير اولين، دومين،. . . جهت توصيف شرايط استفاده كند.

2-4-از اعداد براي توصيف و شمارش و تخمين كميت در زندگي روزمره استفاده كند.

2-5-بتواند دنباله‌اي از اعداد را كامل كند.

3-مقايسه كردن، مرتب كردن

3-1-بتواند دو مجموعه را با يكديگر مقايسه كند و دركي نسبت به تفاوت تعداد اعضاي مجموعه پيدا كند.

3-1-1-بتواند با استفاده از تناظر يك به يك اين تفاوت را درك نمايد.

3-1-2-در مقايسه دو مجموعه از عبارت‌هايي نظير بيشتر از، كمتر از، خيلي بيشتر از، خيلي كمتر از و برابر استفاده كند.

3-1-3-جوابي براي پرسش چقدر بيشتر از يا چقدر كمتر از پيدا كند.

3-2-اعداد رامقايسه كند.

3-2-1-در مقايسه كردن از عباراتي نظير كوچكتر، كوچكترين، بزرگتر، بزرگترين استفاده كند.

3-2-2-بتواند از نمادهاي رياضي بيشتر است يا كمتر است و يا برابر است با استفاده كند.

3-3-اعداد را به صورت افزايشي يا كاهشي مرتب كند.

4-جمع و تفريق

4-1-بتواند مفهوم عمل جمع و تفريق را درك نمايد.

4-1-1-بتواند از راهبرد شمارش براي جمع و تفريق استفاده كند.

4-1-2-معناي جمع كردن و عمل وارون آن، كم كردن و عمل وارون آن را درك نمايد.

4-1-3-ارتباط متقابل جمع كردن و تفريق كردن را بفهمد.

4-2-جمع و تفريق را به صورت كلامي بيان كند و به صورت رياضي بنويسد.

4-2-1-مسائل مربوط به جمع و تفريق را به صورت كلامي بيان نمايد و سپس به عبارت رياضي تبديل كند و حل نمايد.

4-2-2-در حل مسائل داستاني بتواند از چوب‌خط،انگشتان دست،ايفاي نقش و... براي نمايش اعداد استفاده كند و رابطه رياضي مربوط به ‌آن را بنويسد.

4-3-تركيب و تجزيه اعداد را بتواند تا 10 انجام دهد.

4-3-1-دانش‌آموز به اين درك برسد كه اگر بخواهد از اعداد مختلف به عدد مفروضي برسد چند تا بايد به آن بيافزايد.

4-4-بتواند جمع و تفريق‌هاي ساده را به طور ذهني انجام دهد.

4-5-با جمع و تفريق اعداد دو رقمي آشنا شود.

4-5-1-جمع و تفريق اعداد دو رقمي با يك رقمي كه نياز به انتقال به دهگان يا از دهگان را ندارد، انجام دهد.

4-5-2-جمع و تفريق با دو رقمي كه رقم يكان هر دو آن‌ها صفر است را انجام دهد.

4-7- از ماشين‌حساب براي اطمينان از درستي جواب مساله استفاده كند.

4-8-نسبت به خواص رياضي جمع درك اوليه پيدا كند.

4-8-2-دركي از صفر به عنوان عضو بي اثر در عمل جمع و تفريق پيدا كند.

4-8-3-تشخيص دهد كه در تفريق بايد نحوه قرار گرفتن اعداد بزرگتر و كوچكتر را رعايت كند.

4-9-نمايش جمع و تفريق به صورت ستوني را نيز انجام دهد.

4-10-جمع و تفريق‌هاي متوالي تا حاصل جمع حداكثر 10را (تا دو مرحله) انجام دهد.

اندازه‌گيري

1-اندازه‌گيري طول، وزن

1-1-با استفاده از واحدهاي غيراستاندارد، طول،اجسام را اندازه بگيرد و با هم مقايسه كند.

1-1-2-بتواند از تقريب‌هاي ساده جهت مقايسه طول، وزن ، استفاده كند.

1-1-3-از عباراتي نظير بزرگ (تر، ترين)، كوچك (تر، ترين) كوتاه (تر، ترين)، بلند (تر، ترين)، سنگين (تر، ترين) سبك (تر، ترين) استفاده كند.

1-1-4-از اصطلاحاتي نظير در حدود، تقريباً، كمي بيش‌تر استفاده كند.

1-1-5-از عباراتي نظير هم‌اندازه و هم‌وزن براي تخمين اجسام با طول و وزن يكسان استفاده كند.

1-2-به گفته‌هاي شفاهي واكنش نشان بدهد (مثلاً يك مار بلند بكشد، جسم سنگين‌تر را بيابد).

1-3-تخمين‌هايي در مورد خود ارايه دهد (مثلاً فكر كنم دستم به كليد برق برسد، اين جسم برايم سنگين است).

2-زمان

2-1-بتواند زمان طي شده را با يك واحد غيراستاندارد تخمين بزند (مثلاً روز،شب و...)

2-2-زمان را در ساعات رند بخواند (ساعت 12، لازم نيست بداند 20 چه ساعتي است.)

2-5-مفهوم روز، هفته، ماه، فصل و سال را درك كند.

2-5-1-بتواند روزهاي هفته را به ترتيب بگويد.

2-5-3-بتواند اسم فصل‌ها و ترتيب آنهاا را به ترتيب بگويد.

2-6-از اصطلاحات حالا، پس از، روز، شب، نزديك به، تقريباً و در حدود، استفاده كند.

3-7-ترتيب طي شدن زمانها را با توجه به فعاليتهايي كه انجام مي دهد بيان نمايد.

هندسه

1-خط و نقطه

1-1-درك اوليه از مفهوم و انواع خط پيدا كند.

1-3-با رسم خطوط مختلف دو جسم را به هم وصل كند.

1-3-3-بتواند بدون و با استفاده از خط‌كش، خط راست بكشد.

2-شكل‌ها

2-1-اشكال دو بعدي مانند مثلث، مربع، دايره، مستطيل، چند‌ضلعي و ‌دايره را به طور شهودي بشناسد.

2-1-1-بتواند اشكال مثلث،مربع، مستطيل و دايره را نام‌گذاري كند .

2-1-3-با شابلون بتواند بعضي از اشكال هندسي را رسم كند.

2-1-4-بتواند شكل‌هاي مشابه را بر حسب رنگ و شكل طبقه بندي نمايد.

2-1-5-با اشكال دو بعدي، شكل‌هاي جديد در اطرافش بسازد.

2-2-اشكال سه بعدي، مكعب، مكعب مستطيل را به صورت شهودي بشناسد. (نام‌گذاري نيازي نيست)

2-2-1-با اشكال سه بعدي ساختارهاي جديد بسازد.

2-3-تفاوتها و شباهتهاي اشكال هندسي را بيان كند.

3-موقعيت و جهت

3-1-با استفاده از اصطلاحات متداول نظير چپ، راست، بالا، پايين، داخل، بيرون، پشت، جلو، عقب، دور و نزديك، موقعيت‌ها و جهت‌ها را بشناسد.

3-1-1-از عباراتي نظير از چپ به راست، از بالا به پايين، داخل به بيرون براي بيان موقعيت استفاده كند.

3-1-2-مفهوم و واژه‌هاي موقعيت‌ و جهت را در محيط پيراموني بيان كند (مثلاً كتاب روي كيف، دورن قفسه قرار دارد)

3-1-3-با گفتن عباراتي نظير دايره بالاي مثلث يا داخل مربع ، بتواند شكل را ترسيم كند يا موقعيت را تداعي كند.

3-2-رابطة خود با اشياي محيط را درك كند و بيان نمايد (مثلاً من روي صندلي نشسته‌ام)

3-3-جهتي را كه فلش نشان مي دهد ، تشخيص دهد.

4-تقارن

4-1-اشكال متقارن را در محيط بيرون درك نمايد و بشناسد.

4-1-1-شكل متقارن را از غير متقارن تشخيص دهد.

4-1-2-در نقش قالي يا تصاوير معماري اسلامي تقارن‌ها را تشخيص دهد.

4-2-اشكال متقارن را با ابزارهاي شهودي بشناسد.

4-2-1-اشكال متقارن را كامل كند.

4-2-2-شكل‌هاي متقارن را رنگ‌آميزي كند.

جبر

1-الگوهاي هندسي

1-1-الگوهاي هندسي را كامل كند.

1-1-1-بسته به شكل، اندازه و رنگ بتواند الگو را در شكل‌هاي دو بعدي و سه بعدي (بدون دانستن نام اشكال سه بعدي) تشخيص دهد و كامل كند.

1-1-2-بتواند هنگامي كه يك قسمت از اشكال دو بعدي يا سه بعدي داده شده است ، آن‌ها را كامل كند.

1-2-شكل‌هاي هندسي را در يك ماشين (تابع) قرار دهد و خروجي آن را به دست آورد.

2-الگوهاي عددي

2-1-الگوهاي عددي را كشف كند و ادامه دهد.

2-2-با داشتن ورود و خروج عدد الگو را كشف كند و آن را روي اعداد ديگر انجام دهد.

3-تركيب الگوهاي عددي و هندسي را كشف و ادامه دهد.

آمار

1-جمع آوري داده‌ها

1-1-با استفاده از روش‌هاي مناسب تحقيق و سؤال به سمت جمع‌آوري اطلاعات هدايت شود.

1-1-1-سؤالاتي مطرح كند كه جواب آن‌ها بله يا خير است و داده‌ها را جمع كند.

1-1-2-صفاتي نظير رنگ، شكل و اندازه را تعيين كند و داده‌ها را در مورد آن جمع‌آوري كند.

1-1-3-سؤالاتي كه چند جواب دارد را مطرح كند و داده‌ها را جمع كند (مثل بستني مورد علاقة شما چيست؟)

2-مرتب كردن داده‌ها و رسم نمودار

2-1-بتواند داده‌هاي جمع‌آوري شده را دسته‌بندي كند و بشمارد.

2-2-بتواند براي شمارش داده‌ها از چوب خط استفاده كند.

2-3-داده‌ها را در يك جدول گردآوري كند.

2-4-با استفاده از داده‌ها نمودارهاي بلوكي رسم كند.

2-4-1-نمودار را به صورت افقي و عمودي بكشد.

2-4-2-از نمايش‌هاي نمادين (مثل شكل سيب يا خيار) استفاده كند.