درس انشا
ارزشیابی درس انشا پايه سوم
1- تمرین های بنویسیم شامل ( 10 )
- تکمیل کردنی
- طبقه بندی
- جمله نویسی
- بند نویسی
- تصویر نویسی
- نوشتن خط تحریری و.......
1- تمرین های بنویسیم شامل ( 10 )
- تکمیل کردنی
- طبقه بندی
- جمله نویسی
- بند نویسی
- تصویر نویسی
- نوشتن خط تحریری و.......
با پيشرفت روز افزون تكنولوژي ، روز به روز انسان ها زمان زيادي از وقت خود را با وسايل متنوع ارتباط جمعي سپري مي كنند ، و از بين اين وسايل آنچه بيش از همه توجه كودكان را به خود جلب مي كند ، انيميشن هستند.
آنچه مسلم است نمي توان جنبه هاي مثبت و فوايد تماشاي اين فيلم ها را براي كودكان كتمان كرد، فوايدي چون پرورش قوه تخيل كودك ، به دست آوردن تجربه اي متفاوت از دنياي هر چند غير واقعي و آشنايي با وجود تفاوت هايي در نمونه هاي هر چند كوچك از جامعه و در نهايت فرافكني و تخليه ي هيجان ها . اما با اين وجود ، استفاده بيش از حد، نامناسب و بدون كنترل از اين كارتون ها عواقبي نيز براي كودكان دارد كه ضروري است به آن توجه شود ، عوارضي مثل عدم كنترل والدين بر داده هايي كه به ذهن كودك وارد مي شود ، كم شدن ارتباط كودكان با والدين ، انتزاعي شدن دنياي مطلوب آنها و فاصله گرفتنشان از دنياي واقعي هر چند نا مطلوب .با توجه به آنچه گفته شد ، موسسه هفت آسمان هشت بهشت ، در راستاي اهداف آموزشي و تربيتي كه از ابتدا دنبال مي كرده ، بر خود ديد كه فيلم هاي در دسترس خانواده ها را مورد كارشناسي قرار دهد و علاوه بر معرفي نمونه هاي مفيد براي كودكان ، راهكارهايي را براي استفاده بهينه از اين ابزار را ضميمه آن كند.
بر اين اساس برگه هايي كه همراه هر فيلم در اختيار والدين قرار خواهد گرفت ، علاوه بر تأمين اهداف موجود در هر يك ار آنها به طرح سوالاتي خواهد پرداخت كه بر طبق آن والدين بايد در حين تماشاي فيلم با كودك خود تعامل بر قرار كنند . در اين رابطه چند نكته حائز اهميت است كه در زير مي آيد :
1- به كودك خود فرصت دهيد تا انيميشني كه تهيه كرده ايد را چند بار ببيند تا موضوع را كامل درك كند.
2- لازم نيست تمام سوالات طرح شده در يك مجموعه را از كودك خود بپرسيد مي توانيد اين فعاليت ها را در دفعات مختلف انجام دهيد و هر بار بخشي از آنها را از فرزندتان بپرسيد .
3- در برنامه ي روزانه يا هفتگي كودكتان ، زماني را براي او مشخص كنيد كه طبق آن كودك بايد همراه تماشاي فيلم ، فكر كند و به سوالات شما پاسخ دهد و اين فعاليت طبيعتاً با تماشاي فيلم به صورت عادي متفاوت خواهد بود .
4- چنانچه كودكتان تمايلي به اين كار ندارد و در جريان كارتون همكاري لازم را نمي كند همراه او به تماشاي فيلم بنشينيد و بعد از پايان آن در رابطه با آنچه گذشت بحث كنيد .
منبع:http://7aseman8b.blogfa.com
در پستهای اینده لینک دانلود چند کارتون قدیمی را در وبلاگ قرار خواهیم داد.
کودکان ما باید روزانه مقدار زیادی مطالب جدید در حافظهشان ضبط کنند. برای اینکه مطالبی را که در مدرسه به آنها توضیح دادهاند، یا در کلاس قرآن یاد گرفتهاند، خوب بفهمند، باید در خانه یاد گرفتههایشان را تمرین کنند تا حسابی برایشان جا بیفتد. پیشرفت یا عدم پیشرفت در کلاس حفظ یا مدرسه به یادگیری در خانه، بستگی جداییناپذیری دارد. در اینجا ما میتوانیم به شیوهای متفاوت از کلاس قرآن، اثری مستقیم بر رفتار و آموزشهای قرآنی کودکانمان داشته باشیم.
اطمینان بهترین کنترل است
بسیاری از پدر و مادرها هر روز دفتر یادداشت کودکشان را نگاه میکنند که چه تکالیفی دارد و بررسی میکنند که آیا همه آنها را به طور منظم انجام داده یا آیههای درس امروز که باید حفظ میکرد را هم از او میپرسند.
اگر غلط املایی یا نقصی در حفظ آیات داشته باشد، کودک باید یک بار دیگر بنشیند و تکالیفی را که ایراد داشته است را از اول بنویسد یا آیات را آنقدر بخواند تا همه را خوب یاد بگیرد.
متأسفانه این روش کنترل که با حسن نیت انجام میشود، بیشتر وقتها این تأثیرات منفی را بر جا میگذارد:
ـ در بهترین حالت، بچهها روز به روز استقلال خود را از دست میدهند. در کلاس حفظ و مدرسه هم کمتر توجه میکنند؛ چون کاملا به کمک پدر و مادرشان تکیه میکنند.
ـ در بسیاری از دانشآموزان، به جای اینکه لذت یادگیری افزایش یابد، بیشتر ناکامی در کلاس حفظ و مدرسه و همراه آن، خشم پدر و مادر بیشتر میشود.
ـ عدهای هم با دروغ، عکسالعمل نشان میدهند. «ما امروز اصلا کاری نداریم!» یا به شدت سرپیچی میکنند. (حوصله ندارم!)
مسئولیتپذیری
به کودکان این احساس را بدهید که کلاس قرآن، مدرسه و یادگیری، از کارهای مهم او هستند. اینکه شما اصلاً تکالیف او را کنترل نکنید، درست نیست، ولی مجبور نیستید که هر روز همه چیز را کنترل کنید. قدم به قدم شروع کنید و فقط سؤال کنید که آیا همه چیز انجام شده یا نه. هنگام مشکلات از کمک کردن به او دریغ نکنید.
کمک به یادآوری
همچنان که یک کودک به لباس، اسباب بازی و ... احتیاج دارد، به یک محل مناسب برای درس خواندن و حفظ کردن قرآن و چند ابزار کمکی هم نیاز دارد تا یادگیری را آسانتر کند.
ـ یک دفتر بزرگ انجام تکالیف که در صورت امکان تقویم هم باشد و دارای دفتر تلفن، دفتر یادداشت و دفتر خاطرات هم باشد، برای او تهیه کنید.
ـ برای کودکتان توضیح بدهید که چرا بزرگسالان از چنین کمکهایی برای یادگیری استفاده میکنند و چطور او میتواند از آن برای کلاس قرآن و مدرسه و تکالیف منزلش استفاده کند.
ـ به او کمک کنید که تاریخهای خصوصی و شماره تلفنهای دوستانش را در آن وارد کند و مدت دو هفته در نوشتن آنها به او کمک کنید.
ـ سپس فقط یک روز در میان تکالیفش را ببینید. پس از چهار هفته، فقط دو بار در هفته و بالاخره اصلاً دیگر تکالیفش را نبینید.
کودکتان را عادت دهید که خودش جوابگوی تکالیف خانهاش باشد. هر روز دوستانه از او بپرسید که آیا به خوبی همه کارهایش را انجام داده است. اگر پس از آن، کودکتان تکالیفش را نشانتان داد، این کار او را تحسین کنید! اگر در این میان متوجه نقص، اشتباه یا شلختگی در کارش شدید، لطفاًً فقط از این نظر کمی او را راهنمایی کنید.
کودک زود متوجه میشود که شما واقعاً باور دارید که او همه کارهای کلاس قرآن و مدرسه را خودش به طور منظم انجام میدهد و به این ترتیب به بهترین شیوه احساس خودارزشمندی را در او تقویت میکنید. کودکتان احساس میکند که به او اعتماد دارید و
این مهمترین زیربنا برای یک زندگی موفقیتآمیز است.
منبع: http://shahbaz.parsiblog.com
|
مقام معظم رهبري : |
پرلز چیست ؟
مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن ، یک برنامه ابتکاری برای ارزیابی توانایی خواندن کودکان در پایه چهارم ابتدایی است که چهل کشور از سراسر جهان در آن شرکت دارند . روندهای این مطالعه به فاصله هر پنج سال یک بار مورد سنجش و اندازه گیری قرار می گیرد .